Jag har vandrat längs gatorna i Harlem under tidigt 1920-tal. Upplevt mode, musik, lyssnat på berättelser
och tagit mig tillbaka igen.
Jag har brutalt kastats in i schizofrenins manipulativa värld. Spelat spel och sett tiden flyga iväg.
Denna sportlovsvecka när arbetsbelastningen märkbart har sjunkit har MÅNGA timmar lagts till datorvärlden.
Snacka om att tiden bara flyger sin väg.
Den virtuella världen kan upplevas både spännande, lockande men också skrämmande.
Turen till Harlem och liknande världar ser jag som ett utmärkt komplement i undervisningen. Lärande spel likaså.
Spel och alla de timmar som många ungdomar kan lägga här, ses tyvärr ofta bara som ondo.
Försök i stället se det ungdomen lär sig. Att ta snabba beslut, dra slutsatser, agera adekvat är några positiva faktorer.
Men visst, allt man gör, se upp så du inte blir slav under handlande.
Jag arbetar mot grundskole - och grundsärskoleelever i behov av särskilt stöd och här gäller det
att "lotsa" eleverna till positiva och lärande världar.
Det är så lätt att hamna fel! Tänk bara, att hamna i en simultanvärld som schizofren och själv inte kunna
avgöra vad som är riktigt eller inte! Många av våra elever mår dåligt och i en sådan här "värld"
skulle det kunna gå illa!
Vilka positiva respektive negetiva erfarenheter har du?
Lämna gärna kommentarer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar