söndag 22 april 2012

Digitala verktyg i skolan

Vad händer om eleverna, när de är i skolan, inte möter det som annars är en så central del av deras vardag? Om de inte får använda mobiler, Internet, sociala nätverkstjänster chatt mm.
Eftersom digitala tekniker i princip bär upp alla centrala samhällsfunktioner idag måste skolan och pedagogiken haka på.
Just nu läser jag en bok som många pedagoger borde få ta del av.
Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen -
så skapar vi en relevant skola utifrån Lgr 11 av Christina Löfving.
Boken beskriver hur man praktiskt kan använda
digitala verktyg och sociala medier i alla ämnen i grundskola.
Vilka sätt använder eleverna för att lära nytt? Fråga dom, menar författaren.
De har sina personliga lärmiljöer där de oftast har kontakt med andra,
utbyter kunskap, har en nätgemenskap.
Detta måste vi i skolan se som en möjlighet, en tillgång och inte som ett problem.
Vill vi ha elever som är motiverade till att lära kan vi inte skära av kommunikationen på nätet.
Jag tror att mycket skulle förändras om vi börjar diskutera digitala verktyg i skolan och håller diskussionen levande.

2 kommentarer:

  1. Problemet är att även om viljan att använda digitala verktyg och sociala medier på olika sätt finns i skolans värld så är det tillräckligt många som inte vill, orkar eller är skeptiska för att det ska bli en bromskloss i organisationer och verksamhet. Det är synd för här finns stora möjligheter att snabbt lyfta och förnya undervisning och skola. Datorer löser inte alla problem men det är likväl ett kraftfullt verktyg, och dessutom nödvändiga kunskaper i samhälle och arbetsliv idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Tror att de som inte vill och är skeptiska i själva verket är enormt otrygga med att använda ex sociala medier och därmed också rädda att tappa kontrollen.

      Radera