Varför händer det inte mer?
Vad är det som hindrar pedagoger från att ta steget fullt ut till ett digitalt lärande?
Dessa frågor diskuterades under det femte måndagsseminariet i DIU och SKL
seminarieserie kring öppet lärande med IT.
Jag ställer samma fråga men nu kring vårt projektarbete. Varför händer inte mer?
Bristen på kompetens har vi försökt avhjälpa genom att på ett enkelt och tydligt sätt instruera i hur man använder digitala verktyg samtidigt som vi hoppades väcka en gnutta nyfikenhet.
TID! Är det tiden som är boven?
Nej, jag tror inte att det enbart är det. Jag tror mer på att det handlar om en
förändrad roll som ska anammas.
Men, vill vi verkligen ha motiverade elever så måste vi också ha motiverade pedagoger.
Pedagoger som vågar, vill och visar intresse. I vår organisation undervisar vi inte längre men det är vi som ska stötta och handleda pedagoger ute på skolorna när de som bäst behöver det.
Då går det inte att ställa sig sist i ledet.
Vilken kunskap behöver eleverna ha med sig 2030? Och vilka läromedel krävs för det?
Detta är frågor som borde lyftas högre upp på agendan.
Ja det är synad att det verkar finnas ett sådant motstånd mot det förändrade arbetssätt som de digitala verktygen kräver för att vara effektiva. Det räcker inte med att ge eleverna en dator. Man måste arbeta medvetet och strukturerat med verktygen för att det ska bli en bra undervisningssituation. Under tiden förlorar lärare som grupp respekt och riskerar att betraktas som en slags fossil i samhället som klamrar sig fast vid en svunnen tid och en förlorad verklighet. Det är inte fråga om att välja digitala verktyg eller inte. De är redan här och används överallt i samhället. Synd bara att skolan verkar bli den institution som sista vaknar upp till detta. Under tiden ökar bara glappet mellan elevernas verklighet och samhället i övrigt och det som sker i klassrummet.
SvaraRaderaJag skulle vilja påstå att det är en politisk fråga. Undervisningstiden har bara ökat de senaste åren, det sociala ansvaret för eleverna har ökat, de administrativa uppgifterna läggs på lärarkåren och så vidare... Minska lärarnas arbetsbörda och ge oss tid och incitament för att fortbilda oss så löser det sig nog av sig självt.
SvaraRadera